Een Slijmkubus is een groene, vijandige mob die de speler aanvalt als deze dichtbij genoeg is. Een slijmkubus is de enige mob die onder laag 16 van de wereld kan verschijnen. Een slijmkubus laat slijmballen vallen als deze wordt gedood. Een slijmkubus is ook de enige mob die alleen in bepaalde chunks van de wereld kan verschijnen, die worden berekend met behulp van de seed van de wereld in cijfers.


Een "Slijmkubus" is een levendig, groen, gelatineachtig, maar zeldzame springende mob met de vorm van een kubus van verschillende maten. Ze volgen en vallen een speler aan die te dicht bij ze komt. wanneer vermoord, zal een slijm in 2 kleinere slijmen splitsen, behalve de kleinste slijmkubus die zullen slijmballen droppen. Een slijmkubus is alleen te vinden op de laagste 40 lagen van de map, en alleen in bepaalde chunks. Slijmkubussen kunnen ook in Snapshot 12w01a's platteland spawnen, omdat de wereldgeneratie 2 blokjes boven bedrock is.

Zilvervissen zijn kleine, kever-achtige monsters met een zilver huid en zwarte ogen verscholen in speciale blokken. Deze blokken worden gevonden in burchten. Ze zullen het zelfd lijken als beloksteen, keisteen, of normaal steen maar het duurt iets langer dan normaal om de blokken te mijnen met een houweel, en merkbaar korter zonder. Wanneer het blok gemijnd is, popt er een zilvervis uit die je meteen begint aan te vallen. Maar wanneer het blok is verwoest door Creepers of TNT, gaat het beest meteen dood. In de normale gamemodus komen Zilvervis blokken amper voor. Wanneer alleen gelaten kunnen zilvervissen opnieuw in blokken, voornamelijk keisteen, normaal steen en bloksteen.



De Enderman is een neutraal monster dat in de beta 1.8 (deel 1) van de avontuur-update geïntroduceerd werd. De Enderman is een bijna 3 blokken hoog, zwart schepsel met lange armen en benen, gloeiende paarse ogen en een paars particle effect dat het meest lijkt op het effect van een portaal. In vergelijking van andere mobs zijn de Endermannen vrij zeldzaam (met uitzondering van de monsterkooi van de Grotspin), maar de Enderman wordt vaak gezien in groepjes van vijf in de normale wereld.

De Enderman heeft twee speciale vaardigheden, hij kan blokken oppakken/plaatsen en hij kan teleporteren. De Enderman kan niet tegen contact met water (dit geldt ook voor regen) en tegen zonlicht (zoals zombies en skeletten) maar hij verbrant niet. De exacte afmeting van de Enderman is 0.6x0.6x2.9.

met een texture pack wordt het wel eens als 'slender' (een game) gebruikt. In de ‘End Dimensie’ komt de Enderman vaak voor.

De Creeper is een beruchte, groen gecamoufleerde kamikazemob die bovendien bijna geruisloos is. Creepers kunnen zich verstoppen en de speler in een hinderlaag aanvallen. Als ze niets doen maken ze soms een klikkend of sissend geluid dat lijkt het geluid dat ze maken als ze doodgaan, maar dan wat zachter. Dit geluid wordt vaak verward met de kliktaal van spinnen. Anders dan zombie en skaletten zullen creepers geen vlam vatten als ze in vol zonlicht staan, waardoor ze dag en nacht aanwezig zijn. Zowel ondergronds als aan het oppervlak verschijnen creepers op slecht verlichte locaties bij lichtniveaus van 7 of lager.

De Spin is een reuzenspin die overdag (bij voldoende licht) neutraal is en 's nachts of in donkere plekken vijandig. Ze kunnen de speler zien door vaste blokken. Een spin meet 2x2x1 blokken en heeft een bruin-grijze huid en ogen die griezelig gloeien in het donker. Door hun grootte kunnen spinnen niet in een ruimte van twee blokken hoog kruipen zoals Zombies, Skeletten en Creepers wel kunnen. Ze kunnen wel kruipen in ruimtes die minstens 1 blok hoog zijn, zolang die minstens 2 blokken lang en breed zijn. Een kenmerkend sissend geluid kan de speler waarschuwen dat er spinnen aanwezig zijn. Creepers maken hetzelfde geluid, enkel is dat kenmerkende geluid korter, als ze zich laten ontploffen. Spinnen zijn makkelijker te doden met pijlen, maar wanneer ze zien dat de speler op hen schiet kunnen ze de speler snel inhalen als die wegloopt. Spinnen zullen vaak springen in hun aanval omdat ze dan een bewegend doelwit zijn en dus ook moeilijker te raken zijn. In de pocked edition is de snelheid van de spinnen net iets minder snel dan de loopsnelheid van de speler. In tegenstelling tot zombie's en skaletten zullen spinnen niet in brand vliegen bij het zien van zonlicht maar neutraal worden.

Er is een zeer kleine kans kans dat een spin spawnt met een skelet op zijn rug, dan vormen ze de gevreesde spinbereider. De mogelijkheid om met pijlen te schieten van het skelet, gecombineerd met de snelheid en de mogelijkheid tot springen en klimmen van de spin maken deze twee één van de sterkste vijande in de Overworld.

Op de hoogste moeilijkheidsgraad kunnen spinnen spawnen met een status effect. Dit effect geeft de spin snelheid, kracht, regeneratie of onzichtbaarheid en dat maakt het een gevreesde mob.

Een variant van de spin, een Grottenspin, is in staat spelers gif in te spuiten na hun beet. Dit is mogelijk op de normale en hoogste moeilijkhsgraden.

Skeletten zijn vijandige mobs die de speciale gave hebben om pijlen te schieten waar hij de speler en elke andere mob die hem aanvalt kan verwonden. Net als zombies spawnen Skeletten in licht verlichte gebieden, en ze zullen verbranden wanneer ze in direct zonlicht staan (als de temperatuur 15 graden of hoger is bovengronds) maar ze verbranden niet als ze zwemmen in water. Het skelet verbrand niet als hij niet direct in de zon staat, bijvoorbeeld onder een boom. Sinds hun eerste introductie in het spel hebben skeletten een al update gekregen die ze toestaat om intelligenter dan zombies te zijn, aangezien ze de zelfde update hebben gekregen. Skeletten kunnen nu dekking zoeken als ze in brand staan, en kunnen andere slimmere acties uitvoeren.

Een Zombie is een vijandig monster dat erg lijkt op de speler. Een zombie is 2 blokken lang, 1 blok breed en zonder armen en hoofd 0.15 blokken dik. Zombies ontstaan in niet of nauwelijks verlichte gebieden, en zullen de speler aanvallen door langzaam naar de speler te bewegen en hem dan aan te raken en daardoor schade te veroorzaken. Net als skalleten, vliegen zombies in brand in zonlicht. drank der schaden zal de zombie niet verwonden, maar genezen en drank der genezing zal de zombie niet genezen, maar verwonden.

De dorpelingen worden constant aangevallen door zombies, maar gelukkig beschermt de iron golem en soms ook de speler hen.

iron golem zijn grote, 3 blok-hoge, sterke Mobs. Hun eerste prioriteit is om de Dorpelingen in NPC-Dorpen te verdedigen tegen agressieve Mobs en belegerings aanvallen.

villager is een passieve NPC die te vinden is in de dorpjes die willekeurig in de wereld gegenereerd worden. Het aantal dorpjes varieert, maar ze ontstaan in woestijnen of op een grasland.

Sheep zijn passieve mobs die wol laten vallen als ze geschoren worden met een schaar of als ze gedood worden. Schapen kunnen ook geverfd worden in zestien verschillende kleuren voordat ze geschoren worden, om gekleurde wol te geven. Schapen komen normaal gesproken echter alleen voor in de kleuren: wit, zwart, grijs, lichtgrijs, bruin en roze. Ze zijn 1,4375 blokken lang, 0,625 blokken breed en 1,25 blokken hoog.

Koeien zijn passieve mobs die een bruine huid hebben met witte vlekken. Ze zijn de enige bron van rauw rundvlees, en melk. Ze zijn 1.6875 blokken hoog, 0.625 blokken breed, en 1.5 blokken lang.

Een varken is een passieve mob die al vroeg in het spel verscheen. Varkens zorgen voor vlees, dat in gekookte vorm geneest. Varkens verschijnen in de normale werreld bij minimaal lichtniveau 9, en zijn 1,875 blokken lang, 0,625 blokken breed en 1,25 blokken hoog.

Kippen zijn passieve mobs die voor het eerst verschenen in de Alfa modus. Het voornaamste doel van kippen is zorgen voor veren en eieren, die respectievelijk nodig zijn voor het maken van pijlen en taarten. Kippen zijn 0,8125 blokken lang, 0,5 blok breed en 0,875 blokken hoog.

Wolven  zijn mobs die de speler helpen als ze getemd zijn (door ze botten te voeren). Het zijn beweeglijke wezens, aangezien ze kunnen rennen en springen en ook zwemmen in water. Ze schudden zich uit nadat ze nat zijn geworden, dat kan zijn door regen of een bad. Wolven zijn 2 blokken lang, 1 blok breed en 1 blok hoog (2 x 1 x 1).

Wolven zijn niet immuun voor verdrinking, verstikking, vallen (van drie blokken of hoger), contact met cactussen, lava of vuur, en zullen schade oplopen als ze geraakt worden door aanvallen van vijandige mobs. Als een wolf in een gevecht is verwikkeld, gaat hij door tot alle doelwitten dood zijn, of hij zelf sterft. Wolven verschijnen op elke moeilijkheidsgraad (ook op peaceful) en alleen in bossen en taigaklimaten.

Ocelots zijn passieve mobs die normaal spawnen in een Oerwoudklimaat (Engels: Jungle Biome). Ocelot is het tweede dier dat kan worden getemd. Het eerste dier dat kan worden getemd is de Wolf.

vleermuissen ze zijn moeilijk te zien in de omgeving waar zij spawnen, meestal in grotten. Ze hebben een donkerbruine huid, twee kleine vleugels en twee pootjes.

Paarden zijn mobs die kunnen worden getemd en gefokt. Er zijn drie verschillende paardenvarianten: paarden, ezels en muilezels. Zombie- en skeletpaarden bestaan ook, maar kunnen alleen worden verkregen door commando's, Paarden en ezels worden automatisch gegenereerd in grasvlaktes en savannes, terwijl muilezels alleen voorkomen als een paard met een ezel gekruist wordt; ze kunnen zelf geen nakomelingen krijgen. Er zijn verschillende rassen te vinden van alle drie de paardenvarianten, die verschillende uiterlijke kenmerken vertonen.

Loeizwammen zijn roodgevlekte koeien met paddenstoelen op hun rug die er anders uitzien dan normale koeien. Ze verschijnen in het paddenstoelen klimaat. Wanneer je ze scheert springen je 2 tot 5 rode paddestoelen uit en veranderen ze in een gewone koe. Als je rechts op een loeizwam klikt met een kom vult deze zich met paddestoelenstoofpot.